Inga produkter tillagda!

Köp en produkt så ser det lite roligare ut här ;)

Varukorg 0 kr

Villkor för köp

Allmänt

Kallbergs i Stenungsund AB med orgnr. 556600-1912 driver webbutikerna www.kallbergs.nu samt www.köksaffären.se Nedan köpvillkor gäller för båda dessa hemsidor i sin helhet och där respektive hemsidas namn skall användas ersätts detta med "Kallbergs".
Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall, innan bekräftelse, neka eller ändra kunds beställning om felaktiga personuppgifter och/eller kund har betalningsanmärkningar.

Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst när som helst utom i de fall beställningar är bekräftade.
All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung.

Köpvillkor

Kallbergs får inte ingå avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Tryckfel kan finnas och därmed kan priserna ej garanteras. Betalningar på Kallbergs sker med kortbetalning, faktura eller delbetalning:

Öppet köp

Kallbergs tillämpar inte öppet köp.

Kortbetalning

Kortbetalningarna görs säkert och enkelt i samarbete med Nets som är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Det innebär att de uppfyller de hårda säkerhetskraven för korthantering som gemensamt ställs av de internationella kortvarumärkena som vi accepterar som betalning hos Kallbergs: Visa, Mastercard och American Express. När du väljer att betala med kortbetalning i kundkorgen och går vidare i sista steget landar du på en säker och krypterad plattform hos Nets, där du ombeds att ange kortnummer. Kallbergs lagrar inga kortuppgifter i sin databas, utan det sköts internt och krypterat av Nets. Vi följer personuppgiftslagen Se avdelningen personuppgifter längre ner för mer information om vad Kallbergs lagrar om dig. Kallbergs innehar SSL-certifikat

Faktura

I samarbete med Klarna erbjuder vi säker fakturabetalning. Där tillkommer 25 kr i fakturaavgift. När du väljer att betala med faktura i kundkorgen och går vidare i sista steget landar du på en säker och krypterad plattform hos Klarna, där du ombeds att ange personnummer. Kallbergs lagrar inga personnummer i sin databas, utan det sköts internt och krypterat av Klarna. Se avdelningen personuppgifter längre ner för mer information om vad Kallbergs lagrar om dig.

Fakturan ska betalas inom 30 dagar och skickas per automatik via mail när ordern lämnat vårt lager. Då köpet sker på kredit tas en kreditupplysning första gången du väljer fakturabetalning. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 23,50 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Grundkraven för att få betala mot faktura är följande:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har en stadigvarande inkomst av tjänst
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar
  • Du är folkbokförd i Sverige sedan minst 3 år tillbaka


Delbetalning

Delbetalning sker i samarbete med Ecster. När du väljer att betala med delbetalning i kundkorgen och går vidare i sista steget landar du på en säker och krypterad plattform hos Ecster, där du ombeds att ange personnummer. Kallbergs lagrar inga personnummer i sin databas, utan det sköts internt och krypterat av Ecster. Se avdelningen personuppgifter längre ner för mer information om vad Kallbergs lagrar om dig.

Klicka här för att läsa mer om Ecster delbetalning.

För att handla på Kallbergs måste du minst vara 18 år fyllda. Vi ingår ej avtal med minderåriga. Vi reserverar oss för tryckfel.

Leveransvillkor

Leveranstiden är normalt ca 2–5 arbetsdagar om produkten finns i lager hos oss eller 2-7 dagar
om produkten finns på centrallager hos vår leverantör. Skulle leveranstiden ta längre tid än uppskattat kommer vi att höra av oss per mail eller telefon och försöka att åtgärda problemet. Om vi ej kan åtgärda problemet inom skälig tid, har du som kund rätt till att häva ditt köp. Vi strävar alltid efter att du som kund ska få din leverans så snart som möjligt.

Större produkter levereras normalt sätt med Schenker i hela Sverige. När produkten/produkterna har anlänt till terminalen aviseras du per telefon om leveransdag samt tidsfönster. Schenker aviserar även innan leverans för att säkerställa att du är hemma. Leveransen sker på vardagar, normalt mellan kl. 08.00 och 16.00. Produkterna levereras till porten om du bor i lägenhet och fram till tomtgräns om du bor i hus, eller så nära port eller tomtgräns som en lastbil kan köra. Observera att det är upp till speditören att föreslå tid för leverans och att tidsförslaget kommer att bestå av ett intervall om 4 timmar (exempelvis kl. 08.00–12.00). Vid missad leveransmottagning tas varor tillbaka till Schenker och går därefter på retur till Kallbergs. För ej utlösta paket eller refuserade leveranser debiterar vi dig 300 kr för uppkomna administrations- och omkostnader. Tänk därför på att alltid i god tid meddela oss om du inte kan ta emot en vara.


Kallbergs erbjuder tre alternativ för leverans inom Sverige:

- Paket upp till 20 kg: Produkterna skickas normalt med Bring till ditt vanliga uthämtningsställe inom 2–5 arbetsdagar om produkten finns i lager hos oss eller 2-7 dagar om produkten finns på centrallager hos vår leverantör. Paket ligger som regel kvar i 14 dagar hos ditt ombud, sms-avisering skickas ut första dagen och påminnelsen skickas ut två dagar senare.

- Hemleverans över 20 kg: Leveransen sker på vardagar, normalt mellan kl. 08.00 och 16.00. Produkterna levereras till porten om du bor i lägenhet och fram till tomtgräns om du bor i hus, eller så nära port eller tomtgräns som en lastbil kan köra. Observera att det är upp till speditören att föreslå tid för leverans och att tidsförslaget kommer att bestå av ett intervall om 4 timmar (exempelvis kl. 08.00–12.00).
Normal leveranstid 2-5 arbetsdagar för varor i lager och 2-7 dagar för varor i centrallager hos vår leverantör.

-Hämtas i butiken Kallbergs i Stenungsund: Du hämtar själv produkterna i vår butik efter att vi meddelat dig att varorna är klara för hämtning. Vid avhämtning så måste du visa upp giltig legitimation samt en kopia på ditt kvitto.

Vi reserverar oss för att lagerstatus på hemsidan ka n vara fel då denna inte uppdateras automatiskt varje minut. Vänligen kontakta oss om du vill vara säker på en lagerstatus innan du beställer.

Fraktkostnad

Väldigt enkelt: Fraktfritt till ditt lokala utlämningsställe.

Avbeställning

Du kan kostnadsfritt avbeställa produkter som du har beställt, fram tills dess att produkten är levererad hem eller till ombud. Varan avbeställes lättas genom att skicka ett mail till kundtjanst@kallbergs.nu glöm inte att ange ordernummer. Pengarna sätts tillbaka på samma kontonummer som det dragits från.

Garanti

Kallbergs följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Kallbergs säljer alla produkter med minst 1 års reparationsgaranti (ofta 2 år), beroende på tillverkare, kontakta oss om du är osäker. Som kund har du dock alltid 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen, oavsett tillverkare, efter det att du mottagit varan. Alla garantier gäller i Sverige. Produktgarantin gäller vid ursprungliga fel som fanns i produkten vid leverans. Om det är ett fabrikationsfel får du som kund en fri reparation alternativt en ny motsvarande produkt samt ersättning för eventuella fraktkostnader. Om garantifel inte kan konstateras p.g.a felaktig inkoppling, handhavande eller åverkan kommer fraktkostnad samt eventuell kostnad från serviceverkstad att debiteras.

Reklamation

Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år. Vi följer även de riktlinjer som är uppsatta av Konsumentverket och vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN´s (Allmänna Reklamationsnämnden) rekommendation till lösning på ärendet.
www.konsumentverket.se kan du få mer information kring din reklamationsrätt.

Skulle det vara fel på er produkt, eller att produkten slutar fungera inom reklamationstiden, så kontaktar du Kallbergs på kundtjanst@kallbergs.nu. 2 månader anses som skälig tid för dig som konsument att upptäckt av skada/defekt. Efter 6 månader övergår bevisbördan till köparen för ursprungliga fel. Du som konsument har rätt till ersättning för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som kan uppstå i samband med reklamationen, t.ex. Bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader eller liknande. Efter du har anmält felet tar vi kontakt med dig om hur vi löser reklamationen. Antingen lagar vi produkten på plats eller skickar utbytesprodukt efter överenskommelse. Finns produkten inte kvar alternativt slutat tillverkats skickar vi en liknande produkt efter överenskommelse med konsument. Allting sker enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Vi rekommenderar att du alltid undersöker emballage och vara direkt vid leverans efter synliga fel. Din orderbekräftelse, kvitto eller faktura gäller som garantibevis. Om du inte fått dessa på e-mail eller brev hittar du dessa under avdelningen "Ditt konto".

För företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Kontakta oss om du vill veta mer.

Läs mer hos Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer samt
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal,

Tvist

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.
Vid en eventuell tvist rekommenderar vi att du använder den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR).
Vidare hänvisar vi dig till http://www.arn.se/konsument/ för mer hjälp, alternativt kontakta dem vi post: Box 174, 101 23 Stockholm
Kontakta oss via e-post: info@kallbergs.nu

Ångerrätt

Nedan kan du läsa om Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal, en trygghet för dig som självklart gäller här. Om du ångrar ett köp kan du använda dig av konsumentverkets ångerblankett.

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

När du köper något på Internet, postorder, TV-shop och telefon har du inte samma möjlighet att granska det du köper som när du handlar i en butik. Därför har du möjlighet att inom 14 dagar, efter du mottagit varan, ångra ditt köp. När du ångrar köpet ska du meddela säljaren att du ångrar köpet och lämna tillbaka det du har köpt till säljaren. Du ska meddela säljaren att du ångrar dig inom 14 dagar efter att du har mottagit varan. Efter du har meddelat säljaren har du sedan 14 dagar på dig att returnera varan, eller tillföra bevis på att varan har återsänts.

Information om ångerrätten före köp

Säljaren ska ge dig information om ångerrätten innan du köper en vara eller tjänst. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja ångerrätten.

Information om ångerrätten efter köp

Efter köpet ska du återigen få information om ångerrätten. Du ska få informationen på ett varaktigt sätt, till exempel på papper eller i ett e-postmeddelande. Du ska också få information om vart du ska vända dig för att använda din ångerätt.

När börjar ångerrätten gälla?

Ångerrätten på 14 dagar gäller från dagen du tar emot varan och återigen får information om din ångerrätt. Om du inte har fått information om ångerrätten före och efter köpet har du i stället ett års ångerrätt. När du ångrar ett köp måste du alltid meddela säljaren. Returfrakt betalas av kunden.

Undersöka varan

Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Detta betyder att du har rätt till att öppna förpackningen för att undersöka, och använda varan, men du får ej felbehandla varan eller använda den på ett ovårdat sätt. I de fall varan kommer i kartong, transparent förpackning, öppnas varuförpackningen varsamt. Kallbergs har rätten till avdrag på återbetalning om varan inte bedöms vara i väsentligt oförändrat skick.Sådant avdrag kan uppgå till varans totala pris.Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

Produkter

Till samtliga våra produkter medföljer bruksanvisning.

Returfrakten

När du ångrar ett köp ska du betala kostnaderna för returfrakten. Kontakta oss för information om lämpligt transportsätt. Tänk på att du ansvarar för varan till den når Kallbergs det vill säga även under transporten. Returkostnaden för produkter som skickats som hemleveranser (d.v.s
där vikten överstiger 20 kg) är som exempel med Schenker transport 456:- för en vitvara som väger 80 kg.

Återbetalning

När du ångrar ett köp ska säljaren snarast betala tillbaka allt du har betalat, utom returfrakten, till dig. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 14 dagar från att säljaren har tagit emot meddelandet. Du som kund kan dock behöva vänta tills varan har kommit åter eller tills du har lämnat bevis på att varan har återsänts. På det belopp som skall återbetalas har säljaren rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med ursprungligt värde, om och i den mån en sådan värdeminskning beror på att kunden hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion.
Vid reklamation sker återbetalning inom skälig tid utan onödigt dröjsmål.

När du inte har ångerrätt

Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade varor som t.ex DVD filmer om plomberingen är obruten. Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

Kampanjer och utförsäljningar

Kampanjer och utförsäljningar gäller endast tills lagret är slut, alternativt till angivet datum om det finns specifierat.

Personuppgifter

Kallbergs hanterar personuppgifter enligt PUL (Personuppgiftslagen). Vi lagrar endast personuppgifter som krävs för att genomföra köp och leverans.

När du genomför ett köp hos oss första gången blir du automatiskt registrerad som en ny användare i vår databas. Detta gör det lättare för dig att genomföra nya köp i framtiden samt att du får tillgång till platsen "ditt konto" där du kan se historik, orderstatus samt hantera dina betal- och leveransadresser. För vår del underlättar det också för att skapa en bättre kundrelation och marknadsföring till dig (t.ex nyhetsbrev). Enligt lag måste du som kund godkänna att vi lagrar dessa uppgifter om dig, vilket du samtycker till genom att fullgöra ett köp. Genom att logga in på "ditt konto" kan du se vilka uppgifter (namn, adress, e-post samt telefonnummer) vi har lagrat, och här har du även möjlighet att ändra dessa. Du kan närsomhelt begära av oss att bli borttagen från detta register om så önskas, eller få ett utdrag på vilka uppgifter vi har lagrat om dig ifall du inte har tillgång till "ditt konto".

Kallbergs lagrar inte personnummer och betalkortsnummer, utan detta sköts helt och hållet av våra samarbetspartners Klarna och Nets, som är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Det innebär att de uppfyller de hårda säkerhetskraven för korthantering som gemensamt ställs av de internationella kortvarumärkena; Visa, Mastercard, American Express, JCB och Discover Card (inklusive Diners Club). Det som lagras är namn och adress så att vi enkelt ska kunna hitta kvitto om konsument efterfrågar en kvittokopia.

Den registrerade konsumenten har rätt att begära ett registerutdrag för att se vilken information som finns sparad. Personuppgiftsansvariga är skyldig att på begäran av den registrerade rätta uppgifter som är felaktiga, ofullständiga eller missvisande.

Läs mer om detta under rubriken köpvillkor. De enda uppgifter vi överlåter om dig är de som krävs (t.ex namn och adress) för att kunna göra ett köp med t.ex Auriga och Handelsbanken beroende på om du väljer kort, faktura eller delbetalning.